Voor wie geldt de telefoonclaim?

Consumenten hebben de mogelijkheid zich aan te melden voor de telefoonclaim. Een initiatief dat in gang is gezet door de consumentenbond, nadat duidelijk werd dat het aanbieden van ‘gratis’ mobiele telefoons onjuist aangeboden werden door providers. Door de term ‘gratis’ konden consumenten denken dat zij het toestel werkelijk gratis bij het abonnement kregen. Dat bleek niet het geval. De kosten voor de nieuwe telefoon waren namelijk inbegrepen in de totale kosten inclusief zelfs rente en aflossing, waardoor consumenten dus veel meer betaalden dan werd vermoed.

Verkeerde verwachtingen

In een uitspraak van de hoogste rechter is de telefoonproviders opgelegd dat zij consumenten behoren te compenseren, als zij een all-in-abonnement hebben afgesloten. Juist in dit all-in-abonnement hebben de consumenten zich vergist. Net als de term ‘gratis’ zette ook ‘all-in’ en ‘goedkoop’ de consumenten op het verkeerde been. Zo bleek ook dat klanten gewoon de kosten doorbetaalden, hoewel het toestel al afbetaald was.

All-in-abonnement

Om in aanmerking te komen voor deze compensatie, dien je als consument wel aan te tonen dat je een contract hebt afgesloten voor een all-in-prijs. Bij de meeste contracten die voor 2017 zijn afgesloten is dat het geval. Controleer dit dus goed in het contract wat je voor of rond die tijd hebt afgesloten voor je telefoon. Het is zelfs mogelijk meerdere abonnementen op te geven, mocht de all-in-prijs bij allemaal in rekening gebracht zijn. Verlopen en lopende abonnementen mogen aangemeld worden voor de telefoonclaim.

Inclusief telefoon

Als je de telefoon al lange tijd niet meer in bezit hebt, dan is dat ook geen bezwaar. Je hoeft namelijk niet de telefoon mee te sturen met de telefoonclaim. Wel ontvang je aanwijzingen om het toestel naar de provider te sturen. Er is dus voldoende reden om je aan te melden, alleen heb je daarvoor wel het contract nodig. Mocht je dus in het verleden een contract hebben afgesloten bij KPN, T-Mobile, Vodafone, Tele2 of VvAA Mobiel, kijk dan het contract na. Andere providers die ook in het verleden all-in-abonnementen hebben verkocht zijn Telfort, Hi, Ben, Orange en Hollandsnieuwe.

Eenmalige betaling

Consumenten hadden en hebben de mogelijkheid bij het afsluiten van het abonnement al een vast bedrag te betalen voor het toestel. Het gaat hier om een eenmalig bedrag, waarmee het toestel dus min of meer deels is afbetaald. Dit bedrag valt echter niet onder het bedrag dat kan worden teruggevorderd. Indien deze betaling gepaard ging met een all-in-abonnement, dan mag je dit contract opgeven voor de telefoonclaim. Het eenmalige bedrag krijg je dan alleen niet terug. Alleen de kosten die je maandelijks bij je abonnementskosten hebt betaald.

No cure no pay

Let goed op, indien je in aanmerking komt voor een terugvordering, moet je nog wel een vergoeding betalen. Dat is 15 % van het bedrag dat wordt uitgekeerd. Blijkt echter dat je helaas niet in aanmerking komt voor de terugvordering, dan geldt ook de vergoeding niet. Je kan je dus gerust aanmelden. De aanmelding voor de telefoonclaim is gratis en als er geen resultaat is, kost het je dus ook geen geld.

Over Gerard

Zie ook

Winkels Vodafone dicht in verband met Corona virus

Niet alleen de winkels van T Mobile en KPN gaan dicht in verband met het …

Geef een reactie