Home / FAQ Bestelkostenwijzer.nl

FAQ Bestelkostenwijzer.nl

Welkom bij Belkostenwijzer, dé onafhankelijke wegwijzer in de belkosten/ belkostenvergelijker. De tarieven van de Nederlandse providers zijn erg onduidelijk en zo blijft de consument met veel vragen zitten. Wat kost internet en hoeveel heb ik nodig? Wat valt er nu wel en niet binnen de bundel? Belkostenwijzer wil de consument wegwijs maken in die ondoorzichtige tarieven, zodat u de juiste keuze maakt. Het is tijd voor duidelijkheid!

We hebben ook een FAQ voor Toestel Lease, voor alle informatie over Toestel Lease.

FAQ Algemeen

Hoeveel MB’s heb ik nodig?

Hoeveel MB’s je bij je abonnement moet afsluiten is natuurlijk afhankelijk van je gebruik. De gemiddelde consument verbruikt tussen de 250 en 300 MB internet per maand. Je moet niet vergeten dat je thuis en op het werk vaak automatisch
internet via een draadloos netwerk als je dat hebt. Dus wat je via het netwerk van de providers aan MB’s verbruikt ligt zelfs vaak lager.

Providers houden het exacte gemiddelde verbruik voor zichzelf, hierdoor kiezen consumenten vaak een te hoge internetbundel. Als je al een smartphone hebt, kan je makkelijk je verbruik zien. Raadpleeg de handleiding van je toestel hoe je dat doet. Let wel dat dit verbruik meestal het totaal is, dus MB’s via wifi en het mobiele netwerk.

Om te zien hoeveel je verbruikt via het mobiele netwerk kun je verschillende apps gebruiken. Als je je verbruik niet weet, doe je er verstandig aan om een internetbundel van rond het gemiddelde (250-300 MB) te nemen.

Neem een hogere bundel als je van tevoren al weet dat je veel MB’s via 3G gaat verbruiken. Denk dan aan veel Youtube-filmpjes kijken of je mobiele telefoon als modem voor je laptop gebruiken.

Start de MB Wijzer

Wat is 3G?

3G staat voor ‘de derde generatie’, in dit geval in mobiele telecommunicatie. 3G omvat een aantal communicatiestandaarden op het UMTS-systeem, zoals HSDPA, HSPA+ en CDMA. Deze standaarden bieden hogere snelheden dan tweede generatie mobiele telecommunicatie (2G) standaarden zoals GPRS en EDGE via het GSM-systeem. 3G-standaarden in Nederland bieden snelheden tot een maximum van 14,4 Mbit/s.

Wanneer mag ik verlengen?

Dit verschilt per provider. Bij de meeste providers kan je twee maanden voor het einde van je contract al verlengen. Maar 3 en 4 maanden van tevoren komt ook voor. Neem om dit zeker te weten contact op met de klantenservice van je provider.

Kan ik mijn telefoonnummer meenemen als ik van provider wissel?

Ja, dat kan bij alle providers. Als je een abonnement afsluit moet je dit van tevoren aangeven bij de verkoper. Sommige providers bieden ook nummerbehoud voor prepaidklanten via de klantenservice of de internetpagina.

Hoe kan ik mijn abonnement opzeggen?

Wanneer je een abonnement afsluit, zal deze pas opzegbaar zijn 3 maanden voor het einde van de contractsperiode. Na de contractsperiode is het abonnement per maand opzegbaar. Alle providers hanteren een opzegtermijn van 1 maand. Je kan telefonisch en schriftelijk opzeggen. Gebruik de telefoon opzegtool van BelkostenWijzer.

Maakt afronden per seconde of minuut echt zo’n verschil?

Ja, dat maakt een aanzienlijk verschil. Iedere provider rondt de eerste belminuut af op een hele minuut als starttarief, daarna ronden ze de daaropvolgende tijd af op minuten of seconden, dit verschilt per provider en zelfs per abonnement. Een telefoontje van 61 seconden kost bij de ene provider 2 minuten (afronden op minuten) en bij de andere 1 minuut en een seconde (afronden per seconde). Dus bij afronden per minuut ben je sneller door je belminuten heen. Buiten de bundel betaal je €0,35 per minuut. In het bovenstaande voorbeeld betaal je bij afronden per minuut €0,70, en bij afronden per seconde €0,356. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste telefoontjes minder dan 2 minuten duren, dus afronden per minuut kan dus aardig in de papieren lopen.

Hoe kan ik besparen op mijn maandelijkse kosten?

Door een abonnement af te sluiten die het beste aansluit aan je belgedrag. Vaak sluit de consument een zo goedkoop mogelijk abonnement af en kijkt men alleen naar wanneer het toestel gratis is. Dan kun je bedrogen uitkomen als je bijvoorbeeld meer belt of internet dan dat je binnen de belbundel hebt afgesloten. Buiten de bundel bellen, sms’en en internetten is veel duurder dan binnen de bundel waardoor kosten hoog kunnen oplopen. Het is dan verstandig om je belbundel te verhogen, zodat de kans kleiner is dat je buiten de bundel belt. Je maandelijkse kosten zullen dan lager uitvallen dan wanneer je een goedkoop abonnement hebt waarbij je altijd over je bundel gaat. Gebruik onze handige tool om de abonnementen te zien die bij jouw belgedrag passen.

Van welk netwerk maakt mijn provider gebruik?

ProviderNetwerk
BenT-Mobile
HiKPN
Hollands NieuweVodafone
KPNKPN
MTV MobileKPN
SimpelT-Mobile
SimyoKPN
SIZZVodafone
Tele2T-Mobile
TelfortKPN
T-MobileT-Mobile
VodafoneVodafone
YoufoneKPN

Bestaat onbeperkt internet?

Nee, zelf het ‘onbeperkte internet’ waar sommige providers mee adverteren is niet onbeperkt. Wanneer je 1 gigabyte hebt verbruikt wordt de snelheid teruggeschroefd naar 64 kbps. Dit is zo langzaam dat eigenlijk alleen email- en whatsappberichten versturen echt bruikbaar is. Je kan de snelheid tegen betaling weer laten verhogen.

Ondersteund mijn provider blackberry?

Voor Blackberry-diensten heb je een speciale blackberry-internetbundel nodig. Eigenlijk alle providers, behalve Hollandse Nieuwe, Ben en Simpel, bieden een dergelijke blackberry-bundel. De Blackberry-bundel moet bovenop het abonnement worden afgesloten, ook als deze al internet heeft.