25 januari 2013
RIM (Research in Motion), het bedrijf achter Blackerry, heeft het de afgelopen jaren erg moeilijk gehad om zich staande te houden in de mobiele telecom markt. Het Blackberry merk, vooral bekend onder de zakelijke gebruikers, heeft de afgelopen jaren aanzienlijk veel marktaandeel verloren. Vooral doordat zij te laat waren met het adopteren van moderne technologie is het bedrijf in zwaar weer terecht gekomen.
Op basis van de aangekondigde lancering van het Blackberry 10 besturingssysteem en de Blackberry Z10 en X10 smartphones zijn de verwachtingen voor RIM zijn echter hoog gespannen. Het management bij RIM blijft echter wel realistisch als het gaat om de bedrijfsresultaten na de lancering van Blackberry 10. Het bedrijf staat welwillend tegenover een strategische samenwerking door middel van het in licentie geven van het Blackberry 10 besturingssysteem. Zelfs de verkoop van RIM’s hardware divisie aan derden zoals Lenovo blijft een optie als de zaken niet volgens plan verlopen.
Lenovo heeft in het verleden al bewezen dat zij niet terugschrikken voor grote investeringen, in 2004 werd voor 1,3 miljard Euro de PC divisie van IBM overgenomen. Het bedrijf, dat achter Samsung een tweede positie inneemt in de Chinese smartphone markt, is op zoek naar mogelijkheden om zijn activiteiten uit te breiden naar Europa en Noord Amerika.
Begin dit jaar heeft lenovo als duidelijk laten zien dat zij een sterke positie in de smartphone markt kunnen innemen. Met de lancering van de ultradunne (6,9 mm) K900 smartphone heeft Lenovo reeds bewezen om aan de wensen en eiesen van de consumenten tegemoet te kunnen komen. Een strategische samenwerking of een overname van RIM biedt Lenovo de mogelijkheden om een sterke positie op de westerse smartphone markt in te nemen. Menige smartphone fanaten zullen Lenovo met open armen ontvangen!
Bron: Lenovo, RIM, Digitimes, Reuters