Home / Tele2 / 16 april 2013 Tele2 presenteert binnenkort zijn 4G plannen

16 april 2013 Tele2 presenteert binnenkort zijn 4G plannen

16 april 2013

In navolging van KPN, Vodafone en T-Mobile zal Tele2 binnenkort de planning rond de aanleg van haar LTE-netwerk publiceren. Tijdens de frequentieveiling van december 2012 heeft Tele2 de beschikking gekregen over twee blokken van 10 MHz in de 800 MHz band. Hiernaast had het bedrijf al de beschikking over twee blokken van 20 MHz op de 2.600 MHZ band. Het bedrijf heeft eerder al aangegeven dat zij het 4G netwerk willen uitrollen op beide frequenties. De 800 MHz voor goede dekking in buitengebieden en binnenshuis, de 2.600 MHz voor een hoge capaciteit kan worden geboden in dichtbevolkte gebieden.

Sinds een aantal maanden, maar wel ten koste van de marges, ziet Tele2 het marktaandeel in de mobile markt groeien. Bij het aanbieden van de mobiele diensten maakt het bedrijf gebruik van T-Mobile als leverancier van netwerkcapaciteit. Het bedrijf is er dus zeer bij gebaat om hun eigen netwerk uit te rollen zodat zij minder afhankelijk zijn van leveranciers die tegelijkertijd ook nog eens concurrent zijn. Met het uitrollen van een eigen netwerk heeft Tele2 de mogelijkheid om de marges weer op niveau te brengen. Echter zal het uitrollen van het 4G netwerk enige tijd in beslag nemen en zal het bedrijf, voor de 2G en 3G diensten, nog steeds gebruik moeten maken van T-Mobile.

Onlangs rapporteerde Tele2 dat het in Zweden, via het 4G LTE multi-band netwerk, een dekking heeft bereikt van 99 procent. Hiervoor biedt het bedrijf in Zweden 4G services aan op de 2.600 MHz band en de 900 MHz band. Via de hoge frequentie 4G biedt het bedrijf zijn snelle mobiele internetdiensten aan 60 procent van de bevolking (Vooral steden) terwijl de lage frequentie zorgt voor een landelijke dekking van 97 procent.

Door de verkoop van de Russische activiteiten aan het staatsbedrijf VTB, dat bijna 2,7 miljard Euro opleverde, heeft Tele2 de financiële mogelijkheden om de Europese activiteiten verder uit te breiden. Het bedrijf heeft hiervoor vooral Nederland in het vizier omdat volgens Tele2 de prijzen in deze Europese regio veel te hoog liggen. De strategie zal dan ook gebaseerd worden op het uitbreiden van het marktaandeel door het aanbieden van telecomdiensten tegen lage tarieven. Ook zal het bedrijf de mogelijkheden van overnames bekijken omdat het, in tegenstelling tot de andere 4G providers, niet beschikt over een uitgebreid distributiekanaal (Winkelketen).

Meer informatie over 4G in Nederland

Bron: Tele2, Telecompaper, Telekomza, Businessweek en TeleGeography

Over BelkostenWIjzer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *