Home / Tele2 / 08 juli 2013 Tele 2 vergroot zijn aandeel in de mobiele markt

08 juli 2013 Tele 2 vergroot zijn aandeel in de mobiele markt

8 juli 2013

Eerder dit jaar kondigde Tele2 nog aan dat zij een groot offensief zouden inzetten om het marktaandeel in de Nederlandse markt te vergroten. Het bedrijf had net zijn Russische activiteiten voor 3,5 miljard dollar verkocht en had zich voorgenomen om zijn net gevulde geldbuidel te gebruiken om marktaandeel in Nederland te vergroten.

Nu blijkt dat alle inspanningen van het bedrijf zijn vruchten begint af te werpen. Uit een rapport van het Telecompaper Consumenten Panel blijkt dat Tele2, in het eerste kwartaal van 2013, zijn marktaandeel heeft vergroot van 3 naar 5 procent. Ondanks dit uitstekende resultaat, speelt Tele2 een zeer bescheiden rol in de mobiele markt. Deze markt wordt vooral gedomineerd door T-Mobile en Vodafone die samen goed zijn voor een marktaandeel van bijna 50 procent.

Een kleine tegenvaller is dat het bedrijf, samen met de KPN, T-Mobile en Vodafone, op zijn vingers is getikt vanwege het schenden en het overtreden van de wet bescherming persoonsgegevens en de telecommunicatiewet. Door het toepassen van Packet Inspection heeft het bedrijf onterecht consumenten gegevens verzameld betreffende het gebruik van internet en het gebruik van applicaties. Ondanks dat het bedrijf de data versleuteld heeft opgeslagen, bleek dat het redelijk eenvoudig was om specifieke gebruikers aan de gegevens te koppelen. Ook blijkt dat het bedrijf de gegevens te lang bewaard en voor marktonderzoek gebruikt. Volgens het CPB blijkt hiernaast ook nog eens dat de privacyverklaring van Tele2 onvolledig is en dat het bedrijf onvoldoende maatregelen heeft genomen om hun privacy te waarborgen. Als klap op de vuurpijl blijkt, volgens de toezichthouder CPB, dat Tele2 gebruik maakt van deze gegevens zonder dat het toestemming heeft gevraagd aan zijn klanten. Het bedrijf heeft duidelijk nog veel arbeid te verzetten op het gebied van consumentenbescherming.

Dat het bedrijf het niet eens is met de conclusie van het College bescherming persoonsgegevens (CBP) was natuurlijk te verwachten. Het bedrijf heeft inmiddels wel aangekondigd dat zij de kritiek van het CPB zeer serieus nemen en wil daarom samen met het CPB kijken naar een betere oplossing. Tele2 zegt dat het gebruik maakt van deze analysetechniek voor de planning en het beheer van het mobiele datanetwerk en de beveiliging daarvan. Hierbij worden consumenten gegevens, zoals het toesteltype en de gebruikte applicaties opgeslagen.

Het is maar te hopen dat deze negatieve publiciteit niet zijn weerslag zal hebben op het zojuist verworven marktaandeel van Tele2.

Bron: CPB, Tele2, Algemeen Dagblad, Telecompaper en NOS

Over Gerard

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *