Reclamemakers voor mobiele telefoons op afbetaling krijgen regels opgelegd van de AFM
Vanaf 1 januari 2017 hebben telecomaanbieders regels gekregen voor hun reclames. Dit kregen ze opgelegd van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Met deze regels moet duidelijk worden gemaakt dat mobiele telefoons op afbetaling gezien worden als kredieten, waarop de AFM waakt. Een van de regels die zijn opgelegd is dat de zin ‘Geld lenen kost geld’ als waarschuwing in beeld wordt gebracht in de reclames. Ook de krediettabel moet worden weergegeven en de kosten van het telefoonkrediet moeten bekend worden gemaakt. Hier worden al je vragen over deze nieuwe regels beantwoord.
Waarom krediet?
Waarom worden mobiele telefoons op afbetaling gezien als kredieten? Deze telefoons worden vaak voor een vast bedrag per maand aangeboden in combinatie met een abonnement. In deze periode worden de kosten van de telefoon zelf ook afbetaald. Daarom is het dus een vorm van krediet. Dat wat je betaalt voor andere aspecten zoals belminuten en MB’s is geen krediet.
Wat zijn de regels?
De regels zijn bedoeld om de consument te informeren over deze kredietverlening en zo te beschermen. Wanneer de kosten voor het krediet duidelijk zijn, kun je de kosten van mobiele telefoons met en zonder abonnement beter vergelijken. Daarom moeten de prijzen voor het krediet apart worden vermeld in iedere vorm van reclame. Verder moet de eerdergenoemde waarschuwingszin worden opgenomen en de krediettabel moet in beeld worden gezet. Deze tabel bevat de looptijd, kosten voor krediet en de totale kosten. Zo kunnen ook verschillende aanbiedingen beter worden vergeleken.
En bij koppelverkoop?
Als je verplicht een abonnement moet afsluiten bij de aanschaf van een mobiele telefoon, dan heb je te maken met koppelverkoop. Telecomaanbieders mogen dan ook geen rente of andere kosten berekenen voor het telefoonkrediet. Dit kun je zien aan de krediettabel, waarin het rentepercentage 0 moet zijn.
Wat gebeurt er verder nog?
Daarnaast moeten telecomaanbieders vanaf 1 mei ook een leentoets afnemen voor telefoonkredieten die hoger liggen dan 250 euro. Hier zit een toetsing bij het Bureau Kredietregistratie bij inbegrepen. Wat betekent dit voor de consument? Allereerst moeten klanten vanaf die datum hun inkomen opgeven voor de koop van een nieuwe telefoon op afbetaling. Ook worden telefoonkredieten vanaf 250 euro geregistreerd bij het BKR. Dit betekent dat het invloed heeft op de leencapaciteit van de consument. Telecomaanbieders zullen hun klanten hierop voorbereiden.