De ouderen onder ons kunnen nog wel die ouderwetse mobiele telefoons herinneren. Loeizwaar, rubber toetsen die smolten in de zon, een ouderwets monochroom scherm en een zeer eenvoudig besturingssysteem. Ongeacht hoe ze er ook uit zagen, ze deden wat ze moesten doen: Je kon er mee bellen! Tegenwoordig heeft bijna iedere mobiele consument de beschikking over een smartphone. En eigenlijk ook wel logisch want de smartphones liggen tegenwoordig voor weggooiprijzen in de winkel. Het vreemde is dat de smartphones met de dag goedkoper worden terwijl ze steeds langer mee gaan. Steeds meer mobiele bellers kiezen uit kostenbesparing dan ook voor het verlengen van hun abonnement in plaats van het afsluiten van een nieuw abonnement.
Telecom Crisis
Het verschijnsel dat de smartphones steeds langer meegaan is iets wat al jaren aan de gang is. Vooral door de opkomst van de goedkope Chinese elektronica producenten moesten de Westerse producenten steeds meer kwaliteit leveren om concurrerend te blijven. Aan de andere kant stonden de prijzen door de opkomst van de goedkope Aziatische smartphones ook steeds meer onder druk. Met andere woorden, de marges voor zowel de producenten als de providers liep steeds verder terug. En daar bovenop kwam ook nog eens de economische crisis waardoor veel telecomondernemingen hunnen deuren moesten sluiten.
Mobiele prijzenslag
Gelukkig hadden de telecomproviders de beschikking over uitstekende marketingmanagers waardoor het abonnement inclusief toestel geboren werd. De omzet liep weer gestaagd op en de marges werden, door de inventieve contracten, aanzienlijk verbeterd. Echter nu we te maken hebben met smartphones die steeds langer meegaan, hebben de telecomproviders hun commerciële pijlen op het verlengen van een abonnement gericht. De één na de ander komt met een speciale aanbieding waardoor het verlengen van een abonnement wel ineens erg interessant wordt. Zo waren de afgelopen week Hollandsnieuwe, Simyo, T-Mobile en de KPN in het nieuws met hun aanbiedingen.
Verlengen van het abonnement
Het verlengen van een mobiel abonnement lijkt een eenvoudige zaak, maar niets is minder waar! Allereerst moet je jouw mobiele gedrag analyseren zodat je weet of je een mobiele beller of een mobiele internetter bent. Hoeveel belminuten of hoeveel data verbruik je per maand? Hierna is het verstandig om de tarieven van de diverse providers vergelijken. Dit kan je gelukkig op een groot aantal websites doen. Dan moet je nadenken of je een SIM-only of een mobiel abonnement neemt. Ook daar zijn weer grote verschillen in prijs en bundels te vinden. Als je dit eenmaal hebt uitgezocht moet je ook eens kritisch kijken naar de voorwaarden van een abonnement. Dus kort gezegd, het verlengen van een abonnement vraagt aardig wat tijd als je het goed wilt doen!