De laatste dagen is duidelijk geworden dat een meerderheid in de tweede kamer de wens heeft uitgesproken dan het beltegoed langer houdbaar wordt. Op dit moment is het beltegoed nog een maand houdbaar terwijl de meeste politieke partijen denken aan een houdbaarheidstermijn van 6 maanden. “Het wordt tijd dat de telecombedrijven op dit vlak in actie gaan komen, anders zullen wij in actie moeten komen”, volgens een kamerlid. Bij een Pre-paid abonnement geldt de houdbaarheid van twaalf maanden, dus lijkt dit een redelijk termijn voor de post-paid abonnementen. De meeste politici vinden een houdbaarheid termijn van 3 tot 6 maanden redelijk, ook al verwachten zij dat dit zal leiden tot een prijsverhoging van de abonnementen zelf.
Minister Henk Kamp, onze minister van Economische Zaken, is op dit moment nog niet van plan om wettelijke maatregelen te treffen. Hij stuurt aan op een dialoog met de telecombedrijven waarbij hij verwacht dat deze providers zelf het initiatief nemen om het beltegoed langer houdbaar te maken. Hij erkent dat het vervallen van het niet gebruikte beltegoed een reëel probleem is, maar ziet het mogelijke toekomstige initiatief een uitgelezen kans zodat de providers zich van elkaar kunnen onderscheiden. Ook vindt hij dat de consumenten zelf hierin een verantwoordelijkheid hebben door een selectie te maken op de belangrijkste argumenten, als zij een abonnement uitkiezen. Minister Kamp wil eerst de verantwoordelijkheid bij de telecom providers leggen. Mochten de providers niet of onvoldoende in actie komen, dan zal de politiek ingrijpen.
De consumentenbond, die voor een houdbaarheidstermijn van een jaar pleit, heeft berekend dat maandelijks ongeveer 68 miljoen Euro in rook opgaat. Volgens de consumentenbond hebben de providers lang genoeg de tijd gehad om zelf actie te ondernemen, dus wordt het nu hoog tijd dat de politiek gaat ingrijpen. Meer dan een jaar geleden heeft de bond, middels een intekenactie, bij de providers aangeklopt om het beltegoed langer houdbaar te maken. Deze actie heeft tot op heden er niet toe geleid dat de providers uit zichzelf in beweging kwamen.
De KPN en Vodafone, de twee grootste providers in Nederland, willen inhoudelijk nog niet reageren en wachten het besluit van de tweede kamer in stilte af. Volgens marktanalisten zal de KPN weinig merken als een langer houdbaarheid termijn voor het beltegoed wettelijk wordt vastgelegd. De KPN heeft namelijk veel zakelijke abonnement afgesloten terwijl de politieke discussie zich tot de particuliere abonnementen beperkt. T-Mobile, de nummer drie provider in Nederland, is in het geheel niet bereikbaar voor commentaar.