25 maart 2013 De Europese Unie onderzoekt het marktgedrag van Apple

25 maart 2013

De antitrust toezichthouders van de Europese unie gaan Apple’s Europese distributiesysteem voor iPhones en iPads onderzoeken. Er zijn bij het Europarlement diverse informele klachten, van verschillende mobiele providers ontvangen, waarin Apple wordt beticht van concurrentievervalsing. Het blijkt namelijk dat het distributiesysteem van Apple zeer gesloten is en dat de zogenaamde ‘distributie partijen” op kosten worden gejaagd als zij de Apple producten in het assortiment willen opnemen. Hierdoor hebben deze distributeurs een groot nadeel ten opzichte van de ‘derde’ partijen die geen aanvullende kosten hebben voor de distributie van de Apple producten. Bij monde van Antoine Colombani, de woordvoerder van de in Brussel gevestigde autoriteit, heeft de Europese Unie verklaard dat zij onherroepelijk zullen handelen als de distributiepraktijken van Apple schade toebrengt aan de consument. “De Europese Unie zal direct ingrijpen als er sprake is van oneigenlijke concurrentievervalsing of misleiding van de consument!”

De Europese unie heeft diverse Franse mobiele providers opgedragen om informatie over hun distributie overeenkomst toe te zenden aan de antitrust toezichthouders. Hoewel het onderzoek zich nu alleen nog op Frankrijk concentreert, zullen andere landen later in het onderzoek betrokken gaan worden. Vorig jaar trof Apple een schikking met de Europese unie betreffende de prijsstrategie en de distributie van e-Boeken. Hierbij moest Apple een boete betalen en moest het bedrijf de overeenkomst met vier uitgevers aanpassen. In een andere antitrust zaak werd Apple gedwongen om de prijzen voor de iTunes downloads in het Verenigd Koninkrijk te verlagen.

Volgens Alan Hely, de woordvoerder namens Apple, voldoen alle distributie overeenkomsten volledig aan de Europese wetgeving en ziet het bedrijf het onderzoek met vertrouwen tegemoet. In de distributie overeenkomsten van Apple wordt een provider verzocht om bij te dragen aan de marketing van de Apple producten.

Amerikaanse en Europese mobiele operators betalen al geruime tijd grote subsidies aan de gerenommeerde producenten van smartphones zoals Apple en Samsung. Hierdoor kunnen deze operators de high-end toestellen tegen aantrekkelijke prijzen aanbieden waarbij de consument wordt verplicht om een zeer winstgevend twee jarig abonnement af te sluiten. In het verleden kon Apple nog hogere vergoedingen vragen omdat het bedrijf de mobiele markt sterk domineerde.

Bron: Europese Unie, Reuters, Nasdaq, Le monde en La Tribune

Over Gerard

Zie ook

Kunnen AirPods tegen regen?

Kunnen AirPods tegen regen?

Ben je nieuwsgierig of AirPods bestand zijn tegen regen? Deze vraag houdt veel mensen bezig, …

Geef een reactie