24 juni 2013 Pak die gratis smartphone!

Ik trek een clownspak aan, schmink mezelf gifgroen en ga dan de binnenstad onveilig maken door als een ware hooligan te gaan lopen schreeuwen. In deze staat loop ik diverse telefoonwinkels binnen en ga verschillende abonnementen afsluiten zodat al mijn zakken gevuld zijn met de duurste mobile telefoons. En wat de maandelijkse lasten betreft, die betaal ik gewoon niet. Ik heb namelijk het motto “Giro rood tot mijn dood”.

Het gevolg zal een aantal rechtszaken zijn waarbij de providers hun abonnementsgelden alsnog proberen te innen, inclusief vorderingsrente en incassokosten natuurlijk. Maar ook daar maak ik mij niet druk om, want die dure mobiele telefoons heb ik allang met flinke winst door kunnen verkopen. En wat die vorderingen betreft, de politiek houdt mij wel de handen boven het hoofd want die zijn van mening dat de telecom providers onverantwoordelijk handelen omdat zij de kredietwaardigheid van hun klanten nauwelijks checken.

In een artikel in de Telegraaf van afgelopen vrijdag stond een verhaal over een vrouw van 19 jarige leeftijd, met verstandelijke beperkingen, wat ik met verbazing heb gelezen. Zij bezocht verschillende telefoonzaken en sloot daarbij acht verschillende abonnementen gecombineerd met dure smartphones. Eigenlijk werd zij door de verkopers zelfs “gedwongen” om deze abonnementen af te sluiten, dus valt haar niets te verwijten. Zoals je al kan verwachten, kon deze dame natuurlijk nooit aan haar maandelijkse betaalverplichtingen voldoen. De telecom providers schakelden een incassobureau in om de abonnementskosten voor 24 maanden te incasseren. Later werd deze eis afgezwakt omdat het incassobureau alleen compensatie eiste voor de verstrekte smartphones.

Maar hiermee is de zaak nog lang niet afgesloten want deze oer Hollandse soap heeft een vervolg gekregen. Voor de rechtbank heeft de advocaat van deze 19 jarige vrouw een verweer dat de kosten voor de verstrekte smartphones niet gespecifieerd zijn in de gesloten overeenkomst. Hoe is het dan mogelijk dat het incassobureau dan de kosten voor de verstrekte smartphones opeist? Sterker nog, het incassobureau beweerd dat de overeenkomst betrekking heeft op het verlenen van toegang tot het mobiele netwerk van de provider en niet op de koop en verkoop van een mobiel toestel. Dus als je het mij vraagt hoop ik dat die smartphones ook navigatie hebben, want ik ben het spoor nu helemaal bijster!

Nu ben ik een eigenaar van een telefoonzaak, ik verkoop een abonnement aan een klant met verstandelijke beperkingen zonder dat ik de kredietwaardigheid controleer en ik vermeld niet de prijs van de verstrekte smartphone op het contract. Toch ben ik verrast en volledig verbijsterd als later blijkt dat de klant de maandelijkse verplichtingen niet nakomt! Volgens mij kan je beter gelijk je geld in de sloot gooien, het bespaart je een heleboel moeite.

Helaas staat deze zaak niet op zichzelf want landelijk hebben ongeveer 750 jongeren een geschil met hun telecom provider. En dit aantal groeit iedere maand! Vooral omdat telecom providers geen inzicht willen geven in de abonnementskosten en het verrekenen van de aanschaf van de smartphone in deze kosten, lijdt tot veel onduidelijkheid. Het wordt tijd dat de rechtbank hier een duidelijke uitspraak over gaat doen, want de verwarrende voorwaarden van een abonnement zullen alleen maar tot meer rechtszaken leiden.

Als je binnenkort een clown door de binnenstad ziet wandelen, bel me dan gerust voor een goede tip. Ik heb acht verschillende nummers, dus ik ben goed bereikbaar!

Bron: Belkostenwijzer.nl

Over Gerard

Zie ook

Winkels Vodafone dicht in verband met Corona virus

Niet alleen de winkels van T Mobile en KPN gaan dicht in verband met het …

Geef een reactie