21 februari 2013
Apple Inc. zal geen gebruik maken van een goedkopere iPhone om haar marktaandeel uit te breiden. Tijdens een interview ontkende Apple’s marketing chief Phil Schiller dat Apple een minder dure versie van de populaire iPhone aan het ontwikkelen is.
Hoewel Apple slechts 20 procent marktaandeel heeft in de smartphone markt, maken zij wel 75 procent winst op basis van het High Tech assortiment dat zij nu in de markt hebben. Een goedkopere iPhone zal een enorme aanslag plegen op het winstpercentage. Iets wat niet in dank zal worden afgenomen door de aandeelhouders.
Aan de andere kant ontwikkeld het lage- en middensegment van de smartphone markt erg snel en dat gaat wel ten koste van de omzet in het topsegment. Veel producenten lanceren op dit moment goedkopere smartphones waarmee zij het verloren marktaandeel willen terugwinnen. Samsung, Nokia en Motorola zijn hier duidelijke voorbeelden van. Hiernaast zien we steeds meer Chinese merken die zich hoofdzakelijk in het lage en middensegment bewegen. Zo hebben Asus, ZTE en Lenovo zich een aanzienlijk marktaandeel in de Aziatische markt toegeëigend. Zeker als we dan ook nog de huidige economische crisis in Europa mee laten wegen, kunnen we concluderen dat deze goedkopere smartphones een grote kans van slagen hebben.
Het gebeurt zelden dat Apple geruchten bevestigd, wat vaak leidt tot een toenemende geruchten stroom. Zelfs het gerenommeerde Wall Street Journal citeerde onlangs anonieme en betrouwbare bronnen dat Apple dit jaar een goedkopere iPhone zal gaan lanceren. Het is dus duidelijk dat we voorlopig nog mogen gissen naar de toekomstplannen van Apple. Misschien dat volgende week, tijdens het World Mobile Congress, Apple een tipje van de mysterieuze sluier wil oplichten.
Bron: Apple, Wall Street Journal, Calameo, BBC News en Digitimes