08 maart 2013 Waarom hebben de 3D smartphones het niet gered?

8 maart 2013

Ruim twee jaar geleden, tijdens het Mobile World Congress van 2011, introduceerde LG de Optimus 3D smartphone. Volgens LG was dit een hoog innovatieve super-smartphone met ongeëvenaarde 3D-prestaties. Deze 3D smartphone werd gelanceerd op het hoogtepunt van de consumenten waanzin rond de trend 3D televisie. De Optimus 3D stond voorla door de 5 megapixel stereoscopische 3D camera in de belangstelling bij AT&T. Het bedrijf zag in deze smartphone de mogelijkheid om nieuwe markten te openen. Het toestel zou standaard geleverd worden met een ruime portfolio aan 3D media zoals geïnstalleerde 3D spelletjes, YouTube 3D en de Gameloft 3D store.

Naast LG, lanceerde ook HTC (Evo 3D) een smartphone met 3D technologie in de telecommarkt. Samen met de telecom provider Sprint werd deze 3D smartphone ontwikkeld voor specifieke markten zoals de huizenmarkt, automarkt en designersmarkt. De twee bedrijven zagen grote belangen in de mogelijkheden van de 3D smartphone waardoor zij een unieke marktpositie konden verwerven. De Evo 3D was de eerste smartphone in de Verenigde Staten, dat uitgerust was met een qHD 3D scherm. Deze smartphone was ook uitgerust met een speciale 5 megapixel camera waarmee 3D video in 720p kon worden vastgelegd.

Nu, twee jaar na de bombastische introductie van de LG Optimus 3D en de HTC Evo 3D, lijkt de lancering van deze smartphone meer op een waarschuwing aan producenten om nieuwe technologieën de tijd te geven en deze niet direct toe te passen op meer riskante segmenten zoals de smartphone markt. De 3D technologie voor televisies is nog steeds volop in ontwikkeling en heeft nog veel bugs en onvolkomenheden die opgelost moeten worden. Hiernaast is de beschikbaarheid van 3D media, ondanks dat het aanbod gestaagd groeit, te gering en zeker niet gericht op draagbaar apparatuur zoals de smartphones en de tablets. Ook wordt het 3D platform niet genoeg in de breedte ondersteund om deze technologie met succes in de smartphone markt toe te passen.

De consumentenvraag naar 3D technologie staat nog steeds in de kinderschoenen waardoor het nog een aanzienlijke tijd zal duren voordat deze technologie ook beschikbaar komt in de consumentenmarkt. Het enige mobiele apparaat met een 3D scherm dat enig succes in de consumentenmarkt heeft is de Nintendo 3DS. Het succes van de Nintendo 3DS is vooral te danken aan het grote aanbod van 3D media (Spelletjes) dat speciaal voor dit platform is ontwikkeld. Op dit moment hebben alle producenten en providers de focus op de 4G LTE markt gelegd omdat daar de grootste commerciële kansen liggen. Mogelijk dat een Nintendo 3D smartphone een kans van slagen heeft in de consumentenmarkt!

Bron: LG, HTC, Fierce Wireless, DisplaySearch en Digitimes

Over Gerard

Zie ook

Slim smartphone gebruik in het buitenland

Hoewel sinds de zomer van 2017 binnen de EU geen extra roaming kosten meer in …

Geef een reactie