07 maart 2012 Hoe besteedde Samsung zijn marketingbudget van € 8,5 miljoen in 2012

7 maart 2013

Het enorme succes van de Samsung Galaxy S3 en de Samsung Galaxy Note 2 is vooral te danken aan de uitgebreide marketing campagne die Samsung € 8,5 miljoen in 2012 heeft gekost. Dit enorme bedrag, ruim 38 procent meer dan de marketing uitgaven over 2011, vertegenwoordigde 6,5 procent van Samsung’s netto winst over 2012. Uit hetzelfde rapport blijkt dat Samsung bijna twaalf maal zoveel uitgeeft aan marketing dan het aan Research en Development uitgeeft.

Deze investering bracht zijn geld dik op gezien het bedrijf recentelijk bekend maakte dat het meer dan 100 miljoen Galaxy smartphones en tablet had verkocht. Dit enorme marketing budget was belangrijk in de strijd van Samsung tegen zijn grootste concurrent Apple. In deze strijd heeft het bedrijf gekozen voor de Amerikaanse strategie waarbij, naast de geweldige eigenschappen van de Samsung apparaten, vooral de tekortkomingen bij de concurrent werd benadrukt. Samen met de beste smartphones die Samsung de laatste jaren op de markt heeft gezet, heeft deze marketing campagne geleid tot een zeer goede merk bekendheid.

Het marketing budget werd niet alleen besteedt aan de bekende commercials maar werd ook gebruikt voor verkoop acties, public relations en sponsoring. In professionele kringen is Samsung vooral bekend door de bombastische “Unpack”-evenementen, zoals er voor 14 maart gepland staat voor de lancering van de Galaxy S4. In het verleden werden de Galaxy S3 en de Galaxy Note 2 op dezelfde en succesvolle wijze gelanceerd.

Voor de commercials maakt Samsung vooral gebruik van de diensten van gerenommeerde marketingbureaus. Deze marketingbureaus hebben veelvuldig bewezen dat zij hun vak goed verstaan. Hieronder een lijstje van de meest succesvolle commercials:

1. 1 februari 2012 Samsung Mobile USA: Thing Called Love
2. 31 mei 2012 Introducing the Samsung Galaxy SIII: A day in the life
3. 11 september 2012 Samsung Galaxy Note 10.1: James Franco
4. 19 september 2012 The Next Big Thing is Already Here: Samsung Galaxy S III (Anti-iPhone)
5. 24 oktober 2012 Samsung Galaxy S III: Work Trip
6. 30 oktober 2012 LeBron’s Day with the Samsung Galaxy Note II
7. 13 december 2012 Samsung Galaxy S Beam: Santa’s Work Trip
8. 27 december 2012 Samsung Galaxy Note II: Office Upgrade
9. 25 februari 2013 Samsung Mobile USA: The Company’s Story
10. 4 maart 2013 Be ready 4 the next Galaxy

Hoogst waarschijnlijk zal Samsung dit jaar weer meer uitgeven aan marketing dan in 2012. Er staat al een groot “Unpack”-evenement voor de Galaxy S4 gepland en daarnaast staat er ook een groot “Samsung Mobile Unpack”-evenement op de agenda. Ook is het bedrijf bezig met het plannen van een “Samsung Experience”-evenement op de Times Square in New York. Hierbij zal Samsung ook grote “Unpack”-evenemente organiseren als je de geruchten omtrent de Galaxy Note 3 en de Galaxy 8.0 tablet in gedachten. De geruchten over de iPhone 5S of de iPhone 6, die later dit jaar gelanceerd zal gaan worden, zullen Samsung waarschijnlijk ook doen besluiten om weer een enorme marketing actie met commercials te lanceren.

Bron: Samsung, Digitimes, Youtube, Samsung en Forbes

Over Gerard

Zie ook

Geen Android en Google meer voor Huawei

Deze maand werd bekend gemaakt dat Google de toegang tot het Android-besturingssysteem beperkt voor telefooneigenaren …

Geef een reactie