Home / Apps / 29 april 2013 ChatApps zijn nu populairder dan SMS berichten

29 april 2013 ChatApps zijn nu populairder dan SMS berichten

29 april 2013

Gisteren kwam de BBC met het opmerkelijke maar onvermijdelijke bericht dat de Chatapps populairder zijn dan de SMS. In geheel 2012 werden per dag 19 miljard berichten via diensten als Twitter, WhatsApp, WeChat, Skype en iMessage verzonden tegenover 17,6 miljard SMS berichten. De ChatApps nemen in sneltreinvaart het SMS dataverkeer van de mobiele telecomproviders over. Het wegvallen van de inkomsten uit de SMS-diensten, de voormalige “Cashcow”, zal een flinke aderlating voor deze providers worden. Voor 2013 verwacht men een verdere toename in het berichtenverkeer via de ChatApps tot een totaal van 50 miljard berichten terwijl de teller voor de SMS berichten op 20 miljard zal blijven steken.

Deze marktontwikkeling is voor Eurocommissaris Kroes een reden om de telecombedrijven wakker te schudden om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen.  Met de harde uitspraak “De melkkoe voor de sector, sms, is stervende” geeft zij duidelijk aan dat er geen toekomst is voor de SMS-diensten van de telecomproviders.

Op dit moment verdienen de telecombedrijven jaarlijks zo’n slordige 90 miljard Euro aan het SMS dataverkeer. Dat het volume aan SMS dataverkeer sterk afneemt blijkt onder andere in Spanje waar over de periode 2007 tot en met 2011 een daling van meer dan 22 procent aan SMS berichten was waar te nemen. De inkomsten liepen in Spanje met meer dan 31 procent terug van 840 miljoen Euro naar 578 miljoen Euro.

Om klanten te winnen via premium diensten en aanvullende dienstverlening zijn verschillende telecomproviders al begonnen met het aanbieden van eigen berichtendiensten en VoIP-diensten. Zo heeft Orange onlangs de Libon-App gelanceerd waarmee abonnementhouders onder hun eigen nummer en tegen een kleine meerprijs via VoIP-diensten naar reguliere nummers kunnen bellen. Andere providers zien weer een verdienmodel in het 4G netwerk waarbij hogere tarieven worden gevraagd voor het supersnel streamen van multimedia (Muziek, Films, Televisie enzovoorts).

De verwachting is dat het SMS dataverkeer geleidelijk zal verdwijnen omdat consumenten veel sneller gebruik maken van “gratis” diensten dan van betaalde diensten. Dat de telecom providers bekend zijn met het teruglopende SMS dataverkeer blijkt wel aan het aantal beschikbare bundels waarbij men nu onbeperkt SMS’en aanbiedt. Het is echter zeer twijfelachtig of deze marketing startegie ook de levensvatbaarheid van de SMS datadiensten verhoogd, het zal eerder een uitstel van executie zijn.

Bron: NOS, Express, ZD-Net, Informa, Financial Times en EU

Over Gerard

Zie ook

Refurbished iPhone zeer in trek onder de jongeren

De afgelopen maanden zijn er door grote Nederlandse leveranciers van refurbished producten meer dan 369.000 …

Geef een reactie