26 juli 2013 Samsung en Apple verliezen marktaandeel!

26 juli 2013

De wereldwijde markt voor smartphones groeide in het tweede kwartaal met 6,0 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal van 2012, aldus een marktrapport van IDC. In totaal werden er 24,4 miljoen smartphones meer verscheept waardoor het totaal aantal verscheepte smartphones, in het tweede kwartaal van 2013, op 432,1 miljoen stuks uit kwam. Ook het derde kwartaal van 2013, waar we nu nog middenin zitten, vertoond positieve cijfers.

Vreemd genoeg hebben de marktleiders Apple en Samsung, ondanks de enorme populariteit, het laatste jaar marktaandeel in moeten leveren. Het marktaandeel van Samsung ging van 32,2 procent in het tweede kwartaal van 2012, naar 30,4 procent (-1,8 procent) in dit kwartaal. Apple, de grootste concurrent van Samsung, verloor zelfs 3,5 procent over dezelfde periode waardoor het marktaandeel op 13.1 procent kwam te liggen. Het verlies van de twee grote trendsetters in de smarphone markt kwam ten goede aan de zogenaamde secundaire merken zoals LG en Lenovo.

De groei in de markt voor smartphones werd deels gedreven door producenten van buiten de top 5, die een sterke groei in hun omzet meemaakten. Zo hadden producenten zoals Alcatel te maken met een “double-digit” groei en Huawei zelfs met een “Triple-digit” groei. De groei voor de secundaire merken werd vooral veroorzaakt door de stijgende vraag uit de rijzende markten zoals China en India. In het tweede kwartaal van 2013 waren deze bedrijven gezamenlijk goed voor een marktaandeel van 44,8 procent, een toename van 2,6 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2012.

Ondanks dat Samsung en Apple de dominerende marktpartijen bleven, raakt de smartphone markt steeds meer gefragmenteerd en vinden steeds meer producenten de weg naar het grote publiek. Volgens het marktonderzoekbureau IDC bestaan er mogelijkheden binnen alle segmenten van de smartphone markt. Recente smartphone introducties en aangekondigde lanceringen geven al duidelijk aan dat steeds meer producenten in staat zijn om een smartphone in de “High-end” van de markt te plaatsen. Steeds meer producenten durven het zelfs aan om hun nieuwe “high-end” smartphone te vergelijken met de Samsung Galaxy 4 en/of de iPhone 5.

Het mag dus duidelijk zijn dat de smartphone markt nog volop in beweging is en dat wij, als consument, steeds meer mogen gaan verwachten van de zogenaamde secundaire merken. Zo is het al mogelijk om bij een relatief onbekende Chinese producent een “high-end” smartphone aan te schaffen voor € 175,00. Deze smartphone is dan uitgerust met een quad-core 1,5 GHz processor, 2 GB RAM geheugen, 32 GB opslagcapaciteit, 5 Inch capacitive HD scherm (1280 x 720 pixels), 12 megapixel hoofdcamera, 5 megapixel secundaire camera, Wi-Fi 802.11b/g/n, Bluetooth 4.0, 2500mAh batterij en het besturingssysteem Android 4.2.1. Als je dan ook nog ziet dat deze smartphone 4G ondersteund (850 en 2100 MHz), kan je begrijpen dat de marktleiders moeilijke tijden tegemoet gaan!

Bron: Belkostenwijzer.nl, IDC, Forbes en NYSE

Over Gerard

Zie ook

Ontdek de voordelen van Dual SIM

Ontdek de voordelen van Dual SIM

In een wereld waarin communicatie een integraal onderdeel van ons dagelijks leven is geworden, zijn …

Geef een reactie