De consumentenbond is van mening dat de tegoeden voor bellen, sms’en en mobiel internetten langer houdbaar moeten zijn. In veel gevallen vervallen de tegoeden aan het einde van de maand terwijl de gebruikers wel het volle pond hebben betaald. Om deze reden heeft de consumentenbond de mening dat bij alle mobiele abonnementen het tegoed minstens een jaar houdbaar blijft. Omdat de providers deze oproep van de consumentenbond negeren is de consumentenbond een online petitie gestart.
Klik hier om de petitie te ondertekenen!
Door het ondertekenen van deze petitie, die inmiddels al door meer dan 7.000 mensen is ondertekend, roepen consumenten de Tweede Kamer op om een einde te maken aan het vervallen van beltegoeden.
In principe meten de providers met twee maten. Als een gebruiker zijn beltegoed niet opmaakt, vervalt dit aan het einde van de maand. Aan de andere kant betaal je bijna een drie maal zo hoog tarief als je buiten jouw bundel belt. Dit is natuurlijk zeer winstgevend voor de providers, zeker omdat de meeste gebruikers ook nog voor de zekerheid een te ruime bundel nemen.
In een eerdere actie van de consumentenbond werden consumenten gevraagd om een e-card naar hun provider te sturen. Men kon kiezen uit vier wenskaarten: Het afrekenen van gesprekken per seconde, beltegoeden die minstens een jaar houdbaar zijn, MB’s loskoppelen van belminuten en lagere kosten voor mobiel internet zonder bundel. Ruim 10.000 consumenten stuurden een e-card naar hun provider waarop de consumentenbond de providers een jaar de tijd gaf om aan de wensen te voldoen. Echter één jaar later blijkt dat de providers niet tegemoet zijn gekomen aan de grootste wensen van de gebruikers. Hoog tijd dat hierin verandering gaat komen!
Bron: Consumentenbond, Nu.nl, Telegraaf en het Financiële dagblad.