18 juli 2013
Het kabelbedrijf Ziggo heeft afgelopen donderdag aangekondigd dat het later dit jaar sim-only abonnementen voor mobiele telefonie gaat aanbieden. Hiervoor zal het bedrijf geen eigen netwerk gebruiken, maar koopt ruimte op het netwerk van de bestaande providers. Voor het aanbieden van alle telefonie en mobiele diensten heeft het bedrijf tot op heden vooral gebruik gemaakt van het netwerk van Vodafone. De verwachting is dat Ziggo voor het mobiele netwerk dan ook gebruik zal gaan maken van de diensten van Vodafone.
Ziggo zal alleen sim-only abonnementen gaan aanbieden waarbij de klanten een bundel van belminuten, sms’jes en mobiel internet kunnen aanschaffen. Het bedrijf zal hiervoor gebruik maken van scherpe prijsacties om klanten weg te trekken bij de concurrenten weg te halen.
Ook kunnen de houders van een mobiel Ziggo abonnement gebruik maken van Wi-Fi verbindingen via de opengestelde thuismodems van Ziggo klanten. Het afgelopen kwartaal is Ziggo begonnen met het opstellen van de zogenaamde gedeelde routers waarmee thuisinternet via een open Wi-Fi verbinding wordt opengesteld voor alle Ziggo klanten. Het bedrijf hoopt tegen eind 2013 ongeveer één miljoen modems van klanten te hebben opengesteld voor draadloos internet. Indien klanten bezwaar hebben tegen het openstellen van hun internet verbinding, kunnen zij dit aangeven bij Ziggo, Volgens het bedrijf blijkt tot op heden dat slecht één procent protest heeft aangetekend.
Met het aanbieden van mobiele abonnementen hoopt Ziggo de bedrijfsresultaten een positieve impuls te geven. Afgelopen maandag heeft het bedrijf zijn omzet- en winstverwachting voor dit jaar naar beneden bijgesteld en waarschuwde dat de geprognotiseerde winststijging en omzetgroei dit jaar niet gehaald gaat worden. Het afgelopen kwartaal heeft Ziggo vooral veel klanten en het kost het bedrijf dan ook zeer veel moeite om hun klanten vast te houden. “Om het aantal klanten dat overstapt te beperken hebben we diverse programma’s ontwikkeld. Onze focus op deze programma’s en alles in één-bundels hebben ervoor gezorgd dat de tv-tak minder is gegroeid.”, aldus Bernard Dijkhuizen, de president directeur van het bedrijf. Doordat Ziggo het afgelopen kwartaal veel “prijsbewuste” klanten heeft verloren, drukt deze negatieve tendens de financiële resultaten. Het bedrijf behaalde in het tweede kwartaal een omzet van 391,9 miljoen Euro en een nettowinst van 88,9 miljoen Euro. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2012, waarin een nettowinst van 64,4 miljoen Euro werd behaald, mogen de cijfers toch redelijk positief genoemd worden. Echter over geheel 2013 gezien heeft het bedrijf de stijging van de bedrijfsresultaten naar beneden toe bij moeten stellen.
Bron: Ziggo, Telegraaf, MSN Money, NOS en Techzine