05 maart 2013 Waarom zou je een smartphone of een tablet kopen?

5 maart 2013

Als je je afvraagt waarom mensen een mobiele telefoon kopen, dan is dit artikel voor jou bedoeld. Het blijkt namelijk dat de omgevingsfactoren een sterke invloed hebben op de aanschaf van een smartphone of een tablet. Voor consumenten in Italië, China, Noord Amerika en het Verenigd Koninkrijk gaat het om de waarde die de smartphone of tablet vertegenwoordigd terwijl het in bijvoorbeeld Rusland echt gaat om een mobiel apparaat wat bij jouw levensstijl past. Chinese consumenten hechten hierbij ook een groot belang aan het beschikbaar zijn van een groot aantal apps.

Het marktonderzoekbureau Nielsen hield een uitgebreid onderzoek onder consumenten in 10 landen verspreid over de wereld (Australië, Brazilië, China, India, Italië, Zuid Korea, Rusland, Turkije, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten). In dit onderzoek werd aan consumenten gevraagd wat hun belangrijkste criterium was bij de aanschaf van een smartphone of een tablet. Als antwoord hadden de consumenten de keuze uit vijf antwoorden: Een stijlvol design, een betrouwbaar besturingssysteem, een goede investering, gebruikersgemak en als laatste een ruime keuze aan apps.

De resultaten van dit onderzoek waren enigszins verrassend. Het belangrijkste criterium in de Verenigde Staten, waar 30 procent van de consumenten op stemden, was een goede investering. Ook bleek dat dezelfde Amerikaanse gebruikers de minste waarde hechten aan een ruime keuze in apps (2 procent van de consumenten). Ook de Engelse consument vond met 28 procent dat een goede investering het belangrijkste criterium was. Verrassend was een betrouwbaar besturingssysteem met 15 procent hier het minst belangrijk.

In Rusland was een stijlvol design met 23 procent de belangrijkste drijfsfeer bij de aankoop. In Australië was het gebruikersgemak met 25 procent het belangrijkste criterium en in Brazilië vindt 24 procent van de consumenten een betrouwbaar besturingssysteem erg belangrijk.

Uit een eerder onderzoek in Nederland (Begin 2012) bleek dat de Nederlandse gebruiker veel waarde hecht aan een betrouwbaar besturingssysteem (33 procent), gevolgd door een goede investering (Geld) met 24 procent, een ruime keuze in apps (16 procent), gebruikersgemak (15 procent) en als laatste een stijlvol design (9 procent). De resterende 3 procent van de gebruikers hadden andere redenen om een smartphone of een tablet aan te schaffen.

Bron: Nielsen, iClarified, New media trend watch en Digby

Over Gerard

Zie ook

Winkels Vodafone dicht in verband met Corona virus

Niet alleen de winkels van T Mobile en KPN gaan dicht in verband met het …

Geef een reactie