Home / Apple / 02 februari 2013 De verkoop van Apple’s iPhone stagneerd

02 februari 2013 De verkoop van Apple’s iPhone stagneerd

2 februari 2013

Vandaag maakte Strategy Analytics bekend dat Apple de positie als marktleider in de Amerikaanse smartphone markt heeft overgenomen van Samsung. Apple heeft dit vooral te danken aan de lancering van de iPhone 5 en de afnemende populariteit van de gewone mobiele telefoon. Het succes van Apple in de Verenigde Staten laten zich echter moeilijk internationaal kopiëren. Ondanks een verdubbeling van de verkopen in China in het laatste kwartaal van 2012, lijkt de groei in de internationale markt te vertragen. In dit laatste kwartaal van 2012 heeft Apple, ten opzichte van het derde kwartaal, een daling van 5 procent ervaren in de verkoop van de iPhone. Als de verkoopcijfers over het laatste kwartaal van 2012 vergeleken worden met de verkoopcijfers over hetzelfde kwartaal van 2011, heeft Apple een groei van 35 procent bereikt terwijl die groei een kwartaal eerder nog 40 procent was. Markt analisten verwachten echter dat de groei in de verkoop van iPhones over de eerste drie maanden van dit jaar zelfs terug zal vallen naar 15 procent. Een schamel resultaat als je beseft dat de omzet in het eerste kwartaal van 2012 nog steeg met meer dan 110 procent.

Er zijn twee manieren waarmee Apple de internationale verkoopresultaten kan verbeteren. De eerste is het lanceren van en nieuw iPhone mini waarmee Apple zich in het midden segment kan positioneren. Inmiddels gaan de geruchten over de iPhone mini als geruime tijd rond en wordt verwacht dat Apple dit toestel volgende week tijdens het “World Mobile Congress” officieel zal aankondigen. Een tweede methode waarmee Apple de verkoopresultaten een positieve impuls kan geven is het contracteren van een toonaangevende provider in Azië. In verband met een mogelijke iPhone deal is Apple in onderhandeling met de provider China Mobile waardoor de iPhone met abonnement beschikbaar komt voor circa 707 miljoen Chinezen.

Op dit moment lijkt het erop dat Apple de commerciële oorlog met Samsung aan het verliezen is. Samsung heeft, vooral door gedurfde innovatie, uitstekende marketing campagnes en het aanbieden van een breed assortiment, een sterke markt positie opgebouwd. Sterker nog: Sinds het vierde kwartaal van 2012 heeft Samsung de positie als marktleider overgenomen van Nokia.

Nu is het gewoon afwachten welke troef Apple uit zijn mouw zal schudden. Maar daarover volgdende week meer!

Bron: Digitimes, Forbes, AllThingsD, Strategy Analytics

Over Gerard

Zie ook

Geen Android en Google meer voor Huawei

Deze maand werd bekend gemaakt dat Google de toegang tot het Android-besturingssysteem beperkt voor telefooneigenaren …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *