04 februari 2013 Toestellease levert de KPN 100 miljoen Euro per jaar extra winst

4 februari 2013

Sinds eind vorig jaar bieden de KPN en haar dochters Hi en Telfort de mogelijkheden aan gebruikers om een smartphone te leasen. Hiervoor betaal je een maandelijks bedrag en moet je het toestel weer inleveren als het abonnement afloopt. Het lijkt erop dat de consumenten deze lease constructie positief ontvangen. Vooral omdat je niet een groot bedrag moet ophoesten voor de aanschaf van het toestel, maar maandelijks een klein bedrag kan betalen spreekt veel gebruikers aan. Een toestel verzekering zit in het maandelijkse bedrag wat je aan de KPN met betalen. Over de gehele loopperiode van het abonnement wordt het toestel volledig afbetaald, maar wordt de consument nooit eigenaar van het toestel. Deze structuur geeft ook een groot gebruikers probleem want je moet het toestel ook direct inleveren als je het abonnement tussentijds opzegd. In het geval van schade aan het toestel heb je het probleem dat je de telefoon moet laten repareren bij een door de KPN aangewezen reparateur. En als de toestelverzekering de schade niet dekt, kan je soms geconfronteerd worden met absurde kosten. Natuurlijk biedt de KPN een aanvullende verzekering die de gebruikers, als zij nogmaals diep in de buidel tasten, dekking geeft bij toestelschade. Aan de andere kant biedt de lease ook het voordeel op dat je voor elk probleem de verantwoordelijke telefoonwinkel kan binnenstappen om een oplossing voor het probleem of een vervangend toestel te eisen. Of het toestel aan het einde van de abonnementsperiode kan worden gekocht en tegen welke prijs, is nog niet bekend.

Het oude subsidie beleid was erop gericht dat er een flinke korting op de aanschaf van een toestel werd gegeven als de gebruiker daarbij ook een abonnement afsloot. Natuurlijk is deze subsidie ingecalculeerd en wordt gewoon via het abonnement terugverdiend. De nieuwe leaseconstructie levert de KPN en haar dochters veel geld op. Volgende het Financiële Dagblad en de Financiële Telegraaf kan deze extra winst zelfs oplopen tot meer dan 100 Miljoen Euro op jaarbasis. Met deze slimme marketing strategie heeft de KPN een manier gevonden om de toestelsubsidies in één keer af te schaffen.

Andere providers hanteren momenteel nog steeds de “ouderwetse” subsidiestrategie. Een groot nadeel is echter dat de providers eerst enkele honderden Euro’s “subsidie” moet ophoesten om een abonnement te slijten aan de gebruiker. De KPN en haar dochters zijn de eerste providers die toestellease op de Nederlandse markt aanbieden. Echter is het, zeker gezien de potentiële winst, geen irreële gedachte dat andere providers deze strategie zullen kopieren.

Bron: KPN, Financiële Telegraaf, Financiële Dagblad

Over Gerard

Zie ook

Winkels Vodafone dicht in verband met Corona virus

Niet alleen de winkels van T Mobile en KPN gaan dicht in verband met het …

Geef een reactie