Telefoon Lease

De tarieven van de Nederlandse providers zijn erg onduidelijk en zo blijft de consument met veel vragen zitten. Wat is Toestel Lease? Wat zijn de voor en nadelen van Toestel Lease? Belkostenwijzer wil de consument wegwijs maken in dit nieuwe systeem, zodat je de juiste keuze maakt. Hieronder alle vragen over de ins en outs van toestel lease. Heeft u een andere vraag, schroom dan niet om contact met ons op te nemen via info@belkostenwijzer.nl.

We hebben ook een algemene FAQ, voor alle vragen over tarieven en abonnementen.
Ook hebben wij een algemene informatiepagina over telefoon leasen.

Toestel Lease Timeline

   
   

 

Toestel Lease FAQ algemeen

Toestel Lease FAQ telefoon overnemen

Wat is toestel lease?

Met toestel lease wordt het heel duidelijk wat je voor een specifiek toestel betaalt. Een eenvoudig toestel is natuurlijk goedkoper dan een geavanceerde smartphone. Kies je voor een iPhone of kies je voor bijvoorbeeld een Android. Je bepaalt zo zelf jouw voordeel. Met toestel lease worden de abonnementen duidelijker. Er is maar 1 sim-only abonnement waarbij je een toestel kunt nemen voor een vast bedrag per maand. Je ziet direct wat je voor jouw toestel en abonnement betaalt. Op deze manier kan je echt jouw ideale abonnement samenstellen en daarmee jouw voordeel bepalen. De mogelijkheid is er om een toestel te leasen, maar je kunt natuurlijk ook een oud toestel gebruiken of een nieuw toestel kopen bij een elektronicazaak. Met het nieuwe abonnement bepaalt de klant dit helemaal zelf.

Wat zijn de voordelen van toestel lease?

Met toestel lease kies je het toestel dat jij wilt, waarvoor je vervolgens maandelijks een bedrag betaalt. Het maandbedrag voor je toestel is afhankelijk van het type toestel dat je kiest. Neem je een minder geavanceerd toestel, dan betaal je ook minder per maand.

Hoe werkt het leasen van een toestel?

Een van de optionele mogelijkheden als aanvulling op een sim-only-abonnement is de toestel lease. Je kiest het toestel dat jij wilt, waarvoor je vervolgens een maandelijks bedrag voor betaalt. Het maandbedrag voor je toestel is afhankelijk van het type toestel dat je kiest. Een simpel toestel is uiteraard voordeliger dan de allernieuwste smartphone. Na afloop van je contract lever je je toestel weer in of koop je deze over.

Is het niet goedkoper om zelf een toestel te kopen ipv te leasen?

Over het algemeen zal het prijsverschil minimaal zijn. De prijs van het leasebedrag is de kostprijs van het toestel (minus het afkoopbedrag) + de kostprijs van de service. Dit betekent dat als je het toestel uiteindelijk koopt, je ongeveer hetzelfde bedrag kwijt bent als wanneer je het toestel in de winkel koopt. Wil je na 2 jaar toch een nieuw toestel en ruil je het toestel in met een vernieuwing van jouw contract dan zal je voordeliger uit zijn. Daarnaast profiteer je met toestellease natuurlijk van de gratis toestelservice. Alle nieuwe klanten krijgen een sim-only-abonnement. Daarbij wordt de keuze over hoe je het abonnement invult aan jou gelaten. Er wordt de mogelijkheid geboden om een toestel te leasen, maar je kan natuurlijk ook een oud toestel gebruiken of een nieuw toestel kopen bij een electronicazaak. Met het nieuwe abonnement bepaalt je dit helemaal zelf.

Hoeveel moet ik nog bijbetalen voor mijn toestel wanneer het leasecontract is afgelopen?

Als je ervoor kiest om aan het eind van je contract het toestel over te nemen, dan wordt dit besproken aan de hand van de marktwaarde van het toestel. De vuistregel wordt gebruikt dat dit 15% van de oorspronkelijke nieuwwaarde is bij een 2-jarig contract en 35% bij een 1-jarig contract.

Wat gebeurt er met mijn toestel bij toestel lease als ik naar een andere provider overstap?

De insteek is dat je het toestel aan het einde van het contract inlevert. Mocht je toch graag jouw telefoon willen houden, bijvoorbeeld om door te geven aan iemand anders, dan bestaat de mogelijkheid om deze over te nemen. Het bedrag dat daarvoor staat kan variëren als gevolg van de dan geldende marktwaarde van het toestel. Dit bedrag wordt aan het einde van het contract vastgesteld. Vuistregel is dat dit 15% van de oorspronkelijke nieuwwaarde van het toestel is bij een 2-jarig contract en 35% bij een 1-jarig contract.

Wat gebeurt er met toestellen na inlevering?

Er is een grote internationale markt waar de toestellen en toestelonderdelen worden verhandeld. Op deze manier worden de toestellen en onderdelen maximaal hergebruikt. Door deze recycling dragen we bij aan een beter milieu.

Wat als ik geen leasetoestel wil?

De keuze is aan jou. Alle klanten hebben de keuze voor een sim-only-abonnement of voor toestel leas. Daarbij krijg je de keuze hoe je het toestel invult. Er is een mogelijkheid om een toestel te leasen, maar je kunt natuurlijk ook een oud toestel gebruiken of een nieuw toestel kopen bij een electronicazaak. Met het nieuwe abonnement bepaal je dit helemaal zelf.

Kun je tussentijds je toestel met toestel lease wisselen, upgraden of downgraden?

Nee. Je kiest aan het begin van jouw abonnement voor het toestel voor de gehele contractduur.

Wat kost een toestel bij toestel lease?

De leasekosten voor het toestel worden maandelijks in rekening gebracht. De hoogte van het leasebedrag is afhankelijk van het toestel (en de duur van het contract; 1 of 2 jaar). Het bedrag is als volgt opgebouwd: Inkoopprijs toestel + % handling – 15% afkoopkosten / 12 of 24 maanden. Hierbij wordt nog de kostprijs van de toestelservice bij opgeteld.

Na 24 maanden moet ik het toestel kopen als ik het wil houden. Dat klinkt alsof het moment van bijbetalen naar achteren hebben verplaatst wordt. Is dat zo?

Het uitgangspunt is dat je het toestel aan het einde van het contract weer omruilt voor een nieuw toestel. Hierdoor hoeft je niet bij te betalen aan het einde en ontvangt je weer een nieuwe telefoon. Mocht je het toestel toch willen houden, dan kan je aan het einde van je contract alsnog het toestel overnemen. Op dit vlak kun je dus kiezen.

Wat gebeurt er aan het einde van het leasecontract?

Je ruilt dan jouw toestel in voor een nieuwe, bij het verlengen van het abonnement of je levert het toestel in of je kan het toestel kopen tegen een toestelovernameprijs.(Vuistregel is dat dit 15% van de oorspronkelijke nieuwwaarde van het toestel is bij een 2-jarig contract en 35% bij een 1-jarig contract).

Is de looptijd van mijn abonnement gelijk aan de termijn van Toestel Lease?

Toestel Lease en je abonnement zijn aan elkaar gekoppeld bij Hi, KPN of Telfort. Je kunt dus niet een van de twee beëindigen, terwijl de andere doorloopt.

Als je Toestel Lease beëindigt, dan beëindig je ook je abonnement en andersom.

Toestel Lease klinkt als een lening, krijg ik dan ook een registratie bij BKR?

Bij Hi, KPN of Telfort Toestel Lease huur je een telefoon. Omdat je niets koopt of geen vorm van krediet krijgt, sluit je dus ook geen lening af. Je krijgt dus geen registratie bij BKR.

Betaal ik bij een ieder abonnement hetzelfde Toestel Lease bedrag?

Hi, KPN of Telfort biedt je keuzevrijheid. Dus welk abonnement je ook kiest, je betaalt een vast bedrag per maand voor het toestel dat je neemt.

Het Toestel Lease bedrag hangt af van de leasecategorie waarin het toestel dat je gekozen hebt zich bevindt. Je weet dus vooraf hoeveel je per maand voor je toestel kwijt bent.

Kan ik een tweede toestel leasen?

Nee, op dit moment kan je per abonnement 1 toestel leasen bij Hi ToestelLease, KPN ToestelLease of Telfort ToestelLease.

Moet ik mijn telefoon inleveren, als de nieuwe is nog niet binnen is binnen 2 weken?

Als je op een nieuwe telefoon wacht, dan gaan de 2 weken in op het moment dat je je nieuwe toestel hebt ontvangen.

Hoe ziet een KPN abonnement er uit

De abonnementen zijn totaal pakketten. Deze pakketten bevatten: Belminuten, smsjes en internet. Vanaf de Vodafone RED bundel bel en sms je onbeperkt. Hier zit wel een fair use policy op. Als je er teveel gebruik/misbruik van maakt, dan wordt je geblokkeerd. Gebruik je het alleen voor prive doeleinden, dan is er geen probleem. Bij misbruik moet je denken aan bijvoorbeeld het opstarten van een belhuis, onnodig gebruik door je telefoon als babyfoon te gebruiken.

Je internet heeft wel altijd een maximaal aantal MB’s. Je wordt per sms op de hoogte gehouden van je data gebruik.

Vodafone biedt de optie om na je datalimiet voor 2 euro 50 MB te krijgen. Deze zal zichzelf bijven activeren totdat je weer een nieuwe bundel krijgt.

KPN Abonnement Bel Sms MB
Budget 100 100 of 100 0 MB
Budget 150 150 of 150 0 MB
Basis Luxe 200 200 200 MB
Basis Basis 200 200 200 MB
Basis Standaard 200 200 200 MB
Basis Luxe 200 200 200 MB
KPN Sim Only Abonnement Bel Sms MB
Budget 100 100 of 100 0 MB
Budget 150 150 of 150 0 MB
Sim Only Basis 100 en  100 en  100 MB
Sim Only Basis 200 en  200 en  200 MB
Sim Only Instap onbeperkt onbeperkt 250 MB
Sim Only Standaard onbeperkt onbeperkt 1.000 MB
Sim Only Premium onbeperkt onbeperkt 2.000 MB
  onbeperkt onbeperkt 4.000 MB
  onbeperkt onbeperkt 4.000 MB

Vodafone RED Sim only

Vodafone kent ook de Vodafone RED sim only abonnementen. Deze abonnementen zijn voor dezelfde voorwaarden als de gewone abonnementen maar dan goedkoper, doordat er geen toestel bij zit. Hieronder een overzicht over alle kosten van de sim only abonnementen.

Sim Only Bel Sms MB Prijs/mnd
Bel+Sms+Web 100 100 Onbeperkt 200 MB € 19,00
Bel+Sms+Web 200 200 Onbeperkt 200 MB € 22,50
RED Essential 400 Onbeperkt 500 MB € 34,00
RED Onbeperkt Onbeperkt 2.000 MB € 39,00
RED Super Onbeperkt Onbeperkt 4.000 MB € 50,00
RED Plus Onbeperkt Onbeperkt 1.000 MB € 72,00

New Phone Every Year Vodafone

New Phone Every Year

Vodafone introduceert per 1 juli 2013 “New Phone Every Year”. Het idee hierachter is dat je voor een bepaald bedrag per maand, het jaar erop weer een nieuwe telefoon kan afnemen.

Het maandbedrag wat je extra betaald is 10 euro per maand, voor een periode van 12 maanden. Hierna stopt de extra bijbetaling. Je krijgt van Vodafone een uitnodiging om een nieuw toestel uit te zoeken.

De uitnodiging die je krijgt kan je inwisselen tot 20 maanden van je abonnement. Daarna vervalt de uitnodiging omdat je dan kan verlengen.

Wanneer je na 12 maanden kiest om het huidige toestel te houden dan krijg je 120 euro terug, minus 30 euro administratiekosten. Let wel op, wanneer je te lang wacht met doorgeven dat je dit bedrag terug wilt krijgen, dan ben je het kwijt. Je hebt 8 maanden de tijd om je keuze door te geven. Daarna ben je het kwijt en vervalt het recht om van deze service gebruik te maken.

Aan de “New Phone Every Year” zitten wel voorwaarden aan verbonden. Bijvoorbeeld dat wanneer je huidige telefoon zware krassen heeft en je wilt die inruilen. Hier moet dan bijbetaald worden. Lees de voorwaarden goed door.

Hierbij de Vodafone Voorwaarden

Vodafone New Phone Every Year

Multisim

Multisim TabletsVodafone biedt ook multisim aan. Dit is interessant voor klanten die een tablet, laptop of overige mobiele apparaten hebben. Een multisim is te krijgen bij een Bel+Sms+Web abonnementen, en uiteraard bij de RED abonnementen.

Een multisim kan gelijktijdig met je huidige simkaart aanstaan en gebruikt worden, dit wordt mogelijk gemaakt doordat er een apart nummer voor de tweede simkaart is. Wanneer je kiest voor een multisim krijg je 200 MB extra internet.

Voorbeelden:

    • Je kiest een Vodafone RED Abonnement met 500 MB internet. Daarbij neem je een multisim. Je krijgt dan in totaal 700 MB.
    • Je kiest een Vodafone RED Abonnement met 500 MB internet. Daarbij neem je 2 multisimkaarten. Je krijgt dan in totaal 900 MB. Voor deze optie betaal je wel voor allebei de multisimkaarten.

Wat kost een multisim?

Een multisim kost 5 euro per maand. Je kan maximaal 2 extra multisimkaarten bestellen voor 5 euro per stuk per maand. Op het Vodafone RED Super abonnement is 1 multisim gratis.

Let op bij bestelling van een multi sim zit er een aansluitkosten bij van 7,50. Bij het RED Super abonnement is de eerste multisim gratis. Ook de aansluitkosten hiervan.

Extra’s op de abonnementen

Vodafone biedt op de RED abonnementen ook extra gratis opties. Wij hebben ze op een rij gezet:

Vodafone app

My Vodafone App. Hier kan je altijd je gebruik in de gaten houden.

Smartphone crew

Smartphone Crew. 24/7 klantenservice waar je ook bent. (Alleen bij de RED Super heb je een super snelle hotline).

Vodafone cloud

Vodafone Cloud service. 5 GB aan cloud opslag gratis. Nooit meer je contacten en je foto’s kwijt.

Vodafone veiligheid

Gratis Vodafone Security. Overal je telefoon kunnen blokkeren en beheren.
Gratis Vodafone vervangende toestel service bij reparatie van je telefoon.

Vodafone cloud voucher

Aanbiedingen bij andere winkels via je mobiel. Klanten van Vodafone krijgen meer korting dan klanten bij een andere provider.