BTW Verhoging providers

BTW verhoging gaat in per 1 oktober 2012 voor alle telecomproviders. Wat heeft de regering besloten? In het lenteakkoord heeft de regering besloten het algemene BTW-tarief te verhogen. Het tarief gaat van 19% naar 21% en deze verhoging gaat per 1 oktober 2012 in. Dit geldt voor alle Nederlandse bedrijven. En dus ook voor alle telecomaanbieders, zoals: Ben, Hi, Hollandsnieuwe, KPN, MTV Mobile, Simpel, Simyo, Sizz, Telfort, T-Mobile, Vodafone en Youfone. Zij zijn verplicht om te voldoen aan deze verhoging.

 

In het kort wat is BTW?

BTW staat voor ‘belasting toegevoegde waarde’. Ook wel bekend als omzetbelasting. De consument betaalt over alle producten of diensten omzetbelasting. De BTW die betaald wordt aan de telecomprovider wordt weer afgedragen aan de Belastingdienst. Om de overheidsfinanciën op orde te brengen heeft de de regering besloten om de BTW te verhogen naar 21%.

Abonnementskosten nu hoger door BTW verhoging?

Worden de abonnementskosten nu hoger? Hoe ziet mijn factuur er uit? Een BTW-verhoging van 2% betekent een verhoging van de prijs inclusief btw van 1,68%. Op de nieuwe factuur vanaf 1 oktober staat dus 21% in plaats van 19%.

Rekenvoorbeeld

19%
21%
Abonnementskosten € 29,41 € 29,41
BTW over abonnement € 5,59 € 6,18
Totaal € 35,00 € 35,59

Tot 1 oktober betaal je € 35,00 / maand.
Vanaf 1 oktober betaal je € 35,59 / maand.

Door de btw verhoging betekend dit dat je over je abonnementskosten 2% meer betaald, zo kom je op een maandelijkse verhoging van 59 cent.

Mag ik mijn abonnement opzeggen?

Doordat deze regeling is vastgesteld door de overheid en niet door de telecomproviders zelf, is het niet mogelijk het abonnement vroegtijdig te beëindigen.

Wat doet de huidige provider met deze BTW-tariefsverhoging?

Uit onderzoek is naar voren gekomen dat de grote telecomproviders de BTW-tariefverhoging gaan doorberekenen aan de consument. De prijzen exclusief BTW blijven natuurlijk ongewijzigd, het gaat puur om een verhoging van de BTW die de telecomprovider door de overheid opgelegd heeft gekregen.

Gaan de providers alle tarieven verhogen?

Alle providers moeten hun klanten uiterlijk 1 maand van tevoren hebben ingelicht over de wijzigingen die er voor de huidige abonnementen gaan gelden. Natuurlijk zijn deze wijzigingen in onze unieke vergelijkingstool terug te vinden. Mochten er grote wijzigingen zijn die nu nog niet in ons onderzoek naar voren zijn gekomen dan zullen we deze vermelden.

Over Gerard

Zie ook

Slim smartphone gebruik in het buitenland

Hoewel sinds de zomer van 2017 binnen de EU geen extra roaming kosten meer in …

Geef een reactie