18 november 2014
Onder mobiele bellers lijken sim-only abonnementen steeds populairder te worden, in tegenstelling tot een maandabonnement. Een sim-only abonnement is veel goedkoper i.p.v. een nieuwe smartphone. Maar hoe komt dit dan? De voornaamste reden is toch de crisis in zowel de wereld als in Nederland. Consumenten zijn daarom veel zuiniger geworden en letten veel meer op hun centen. Dit is te merken bij telecombedrijven. De omzet daalt en men gaat bewust goedkoper bellen. Daarvoor is een sim-only abonnement erg geschikt.
Het aanbod is daarom ook erg breed. Er zijn in Nederland meer dan tien sim-only aanbieders actief. De grootste en bekendste telecomaanbieders zijn KPN, Vodafone en T-Mobile. De grote prijsvechters van deze drie zijn bedrijven als Ben, Hi, hollands nieuwe, MTV Mobile, Robin Mobile, Simpel, Simyo, Telfort en Youfone. Vooral deze telecombedrijven hebben een zeer goedkoop tarief te bieden voor sim-only abonnementen. Een van de redenen dat consumenten voor een sim-only abonnement kiezen is dat hun huidige smartphone en mobiel nog prima werkt.
Een nieuwe smartphone is natuurlijk erg tof, maar deze hebben dan ook weer duurdere abonnementen. Indien je een nieuwe smartphone koopt, dan moet je ten eerste al bijvoorbeeld 150 euro betalen, met de bijkomende kosten van al snel 30 euro per maand. Bij een sim-only kun je al een abonnement afsluiten voor 10 euro in de maand, met precies dezelfde bundel. Voor wie is het dan niet verleidelijk een sim-only abonnement te nemen?
De concurrentie is moordend en daardoor zijn de prijzen zeer aantrekkelijk. Dat is misschien ook de reden dat telecombedrijven de abonnementen van een toestel hoog kunnen houden.