Toestel Lease

KPN is per 1 juli 2013 gestopt met toestel lease, Hi is per 2 september 2013 gestopt met toestel lease en Telfort is op 5 mei 2014 gestopt met toestel lease.

KPN heeft nu de Alles-in-één bundels waar het toestel al bij in zit. Hi heeft nu de Messaging bundels waar het toestel al bij in zit. Wanneer je een abonnement afsluit bij Hi, KPN en Telfort is het toestel direcht van jou.

De tarieven van de Nederlandse providers zijn erg onduidelijk en zo blijft de consument met veel vragen zitten. Wat is Toestel Lease? Wat zijn de voor en nadelen van Toestel Lease? Belkostenwijzer wil de consument wegwijs maken in dit nieuwe systeem, zodat je de juiste keuze maakt. Hieronder alle vragen over de ins en outs van toestel lease. Heeft u een andere vraag, schroom dan niet om contact met ons op te nemen via info@belkostenwijzer.nl.

We hebben ook een algemene FAQ, voor alle vragen over tarieven en abonnementen.
Ook hebben wij een algemene informatiepagina over telefoon leasen. 

Toestel
abonnement

Hi logo
Toestel abonnement
bij Hi
Kpn logo
Toestel abonnement
bij KPN
Telfort logo
Toestel abonnement
bij Telfort
Samsung HTC iPhone Smartphones vergelijken 

 

Toestel Lease FAQ algemeen

Toestel Lease FAQ telefoon overnemen

Wat is toestel lease?

Met toestel lease wordt het heel duidelijk wat je voor een specifiek toestel betaalt. Een eenvoudig toestel is natuurlijk goedkoper dan een geavanceerde smartphone. Kies je voor een iPhone of kies je voor bijvoorbeeld een Android. Je bepaalt zo zelf jouw voordeel. Met toestel lease worden de abonnementen duidelijker.

Er is maar 1 sim-only abonnement waarbij je een toestel kunt nemen voor een vast bedrag per maand. Je ziet direct wat je voor jouw toestel en abonnement betaalt. Op deze manier kan je echt jouw ideale abonnement samenstellen en daarmee jouw voordeel bepalen. 

De mogelijkheid is er om een toestel te leasen, maar je kunt natuurlijk ook een oud toestel gebruiken of een nieuw toestel kopen bij een elektronicazaak. Met het nieuwe abonnement bepaalt de klant dit helemaal zelf.


Telfort introduceert Toestel Lease

Wat zijn de voordelen van toestel lease?

Met toestel lease kies je het toestel dat jij wilt, waarvoor je vervolgens maandelijks een bedrag betaalt. Het maandbedrag voor je toestel is afhankelijk van het type toestel dat je kiest. Neem je een minder geavanceerd toestel, dan betaal je ook minder per maand.

Hoe werkt het leasen van een toestel?

Een van de optionele mogelijkheden als aanvulling op een sim-only-abonnement is de toestel lease. Je kiest het toestel dat jij wilt, waarvoor je vervolgens een maandelijks bedrag voor betaalt. Het maandbedrag voor je toestel is afhankelijk van het type toestel dat je kiest. Een simpel toestel is uiteraard voordeliger dan de allernieuwste smartphone. Na afloop van je contract lever je je toestel weer in of koop je deze over.

Is het niet goedkoper om zelf een toestel te kopen ipv te leasen?

Over het algemeen zal het prijsverschil minimaal zijn.De prijs van het leasebedrag is de kostprijs van het toestel (minus het afkoopbedrag) + de kostprijs van de service. Dit betekent dat als je het toestel uiteindelijk koopt, je ongeveer hetzelfde bedrag kwijt bent als wanneer je het toestel in de winkel koopt.

Wil je na 2 jaar toch een nieuw toestel en ruil je het toestel in met een vernieuwing van jouw contract dan zal je voordeliger uit zijn. Daarnaast profiteer je met toestellease natuurlijk van de gratis toestelservice. Alle nieuwe klanten krijgen een sim-only-abonnement. 

Daarbij wordt de keuze over hoe je het abonnement invult aan jou gelaten. Er wordt de mogelijkheid geboden om een toestel te leasen, maar je kan natuurlijk ook een oud toestel gebruiken of een nieuw toestel kopen bij een electronicazaak. Met het nieuwe abonnement bepaalt je dit helemaal zelf.

Hoeveel moet ik nog bijbetalen voor mijn toestel wanneer het leasecontract is afgelopen?

Als je ervoor kiest om aan het eind van je contract het toestel over te nemen, dan wordt dit besproken aan de hand van de marktwaarde van het toestel. De vuistregel wordt gebruikt dat dit 15% van de oorspronkelijke nieuwwaarde is bij een 2-jarig contract en 35% bij een 1-jarig contract.

Wat gebeurt er met mijn toestel bij toestel lease als ik naar een andere provider overstap?

De insteek is dat je het toestel aan het einde van het contract inlevert. Mocht je toch graag jouw telefoon willen houden, bijvoorbeeld om door te geven aan iemand anders, dan bestaat de mogelijkheid om deze over te nemen. Het bedrag dat daarvoor staat kan variëren als gevolg van de dan geldende marktwaarde van het toestel. Dit bedrag wordt aan het einde van het contract vastgesteld. Vuistregel is dat dit 15% van de oorspronkelijke nieuwwaarde van het toestel is bij een 2-jarig contract en 35% bij een 1-jarig contract.

Wat gebeurt er met toestellen na inlevering?

Er is een grote internationale markt waar de toestellen en toestelonderdelen worden verhandeld. Op deze manier worden de toestellen en onderdelen maximaal hergebruikt. Door deze recycling dragen we bij aan een beter milieu.

Wat als ik geen leasetoestel wil?

De keuze is aan jou. Alle klanten hebben de keuze voor een sim-only-abonnement of voor toestel leas. Daarbij krijg je de keuze hoe je het toestel invult. Er is een mogelijkheid om een toestel te leasen, maar je kunt natuurlijk ook een oud toestel gebruiken of een nieuw toestel kopen bij een electronicazaak. Met het nieuwe abonnement bepaal je dit helemaal zelf. Meer info over mobiel vergelijken

 

Kun je tussentijds je toestel met toestel lease wisselen, upgraden of downgraden?

Nee. Je kiest aan het begin van jouw abonnement voor het toestel voor de gehele contractduur.

Wat kost een toestel bij toestel lease?

De leasekosten voor het toestel worden maandelijks in rekening gebracht. De hoogte van het leasebedrag is afhankelijk van het toestel (en de duur van het contract; 1 of 2 jaar). Het bedrag is als volgt opgebouwd: Inkoopprijs toestel + % handling – 15% afkoopkosten / 12 of 24 maanden. Hierbij wordt nog de kostprijs van de toestelservice bij opgeteld.

Na 24 maanden moet ik het toestel kopen als ik het wil houden. Dat klinkt alsof het moment van bijbetalen naar achteren hebben verplaatst wordt. Is dat zo?

Het uitgangspunt is dat je het toestel aan het einde van het contract weer omruilt voor een nieuw toestel. Hierdoor hoeft je niet bij te betalen aan het einde en ontvangt je weer een nieuwe telefoon. Mocht je het toestel toch willen houden, dan kan je aan het einde van je contract alsnog het toestel overnemen. Op dit vlak kun je dus kiezen.

Wat gebeurt er aan het einde van het leasecontract?

Je ruilt dan jouw toestel in voor een nieuwe, bij het verlengen van het abonnement of je levert het toestel in of je kan het toestel kopen tegen een toestelovernameprijs.(Vuistregel is dat dit 15% van de oorspronkelijke nieuwwaarde van het toestel is bij een 2-jarig contract en 35% bij een 1-jarig contract).

Is de looptijd van mijn abonnement gelijk aan de termijn van Toestel Lease?

Toestel Lease en je abonnement zijn aan elkaar gekoppeld bij Hi of Telfort. Je kunt dus niet een van de twee beëindigen, terwijl de andere doorloopt.

Als je Toestel Lease beëindigt, dan beëindig je ook je abonnement en andersom.

Toestel Lease klinkt als een lening, krijg ik dan ook een registratie bij BKR?

Bij Hi of Telfort Toestel Lease huur je een telefoon. Omdat je niets koopt of geen vorm van krediet krijgt, sluit je dus ook geen lening af. Je krijgt dus geen registratie bij BKR.

Betaal ik bij een ieder abonnement hetzelfde Toestel Lease bedrag?

Hi of Telfort biedt je keuzevrijheid. Dus welk abonnement je ook kiest, je betaalt een vast bedrag per maand voor het toestel dat je neemt.

Het Toestel Lease bedrag hangt af van de leasecategorie waarin het toestel dat je gekozen hebt zich bevindt. Je weet dus vooraf hoeveel je per maand voor je toestel kwijt bent.

Kan ik een tweede toestel leasen?

Nee, op dit moment kan je per abonnement 1 toestel leasen bij Hi ToestelLease of Telfort ToestelLease.

Moet ik mijn telefoon inleveren, als de nieuwe is nog niet binnen is binnen 2 weken?

Als je op een nieuwe telefoon wacht, dan gaan de 2 weken in op het moment dat je je nieuwe toestel hebt ontvangen.

Waar kan ik mijn telefoon inleveren?

Waar kan ik mijn telefoon inleveren

Je kunt overal waar Hi en Telfort worden verkocht je telefoon inleveren. Als je je toestel inlevert, dan krijg je een ontvangstbewijs. Je kunt je telefoon ook naar Hi of Telfort opsturen via ieder PostNL-punt in Nederland.

Je bent dan zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van een ontvangstbewijs. Verstuur je telefoon nooit door die in de brievenbus te stoppen, want dan heb je geen ontvangstbewijs.

Hoe hoor ik van Hi, KPN of Telfort dat ik mijn telefoon moet inleveren?

Op het moment dat je je abonnement mag verlengen, krijg je bericht van Hi, KPN of Telfort .

Je krijgt dan duidelijke informatie over hoe en waar je je telefoon in kunt leveren.

Ook kun je aangeven dat je je toestel niet wilt inleveren maar graag zou willen overnemen.

Als je je telefoon wilt overnemen, dan kun je het overnamebedrag dat je moet betalen vinden op de site van jou provider: Hi Toestel Lease of Telfort Toestel Lease

Je kunt hiervoor ook terecht bij één van de verkooppunten.

Hi introduceert Toestel Lease

Kan ik mijn telefoon ook kopen voordat mijn contract afloopt?

Je kunt bij Hi, KPN of Telfort Toestel Lease je telefoon niet overnemen als je contract nog niet afgelopen is.

Wat als ik aangeef nog niet in te willen leveren en mijn abonnement door laat lopen?

Heb je 1 maand voor het einde van je contract je abonnement nog niet verlengd of iets anders gedaan, dan stuurt Hi, KPN of Telfort je een sms. Daarin laten Hi, KPN of Telfort je weten dat het einde van je contract dichterbij komt. Wanneer je na het einde van je contract niets doet en dus je abonnement door laat lopen, dan kun je het toestel gewoon blijven gebruiken. Je blijft dan hetzelfde maandbedrag betalen voor je abonnement inclusief ToestelLease.

Wat gebeurt er als ik het toestel niet of te laat inlever?

Heb je aangegeven dat je je telefoon gaat inleveren en lever je het niet vóór de inleverdatum in? Dan krijg je een e-mail of sms dat hoet toestel nog niet ontvangen is, met een uiterste inleverdatum om je toestel alsnog in te leveren. Als het toestel dan nog steeds niet ontvangen is, dan krijg je weer een e-mail of sms. Daarin staat dat je het overnamebedrag en een boete van € 25 moet betalen. Dit bedrag betaal je via je factuur. De telefoon is daarna jouw eigendom.

Wat moet ik allemaal doen bij het inleveren van mijn telefoon?

Als je je telefoon inlevert, dan vraagt Hi, KPN of Telfort je een aantal gegevens in te vullen. In de winkel doe je dit samen met de verkoper. Je vult het IMEI-nummer, merk en type in van het in te leveren toestel in op het formulier. Als je aangegeven hebt dat je via een PostNL-punt wilt inleveren, krijg je in het inleverpakket een formulier dat je zelf kunt invullen. Hier controleer je of het IMEI-nummer, merk en type toestel overeen komen met wat er op het formulier staat.

Tip: zorg ervoor dat je persoonlijke gegevens van het toestel afgehaald worden en elders opgeslagen worden voordat je het inlevert.

Een eventueel data (SD) kaartje in het toestel hoef je niet mee te sturen, maar mag je houden. Accessoires zoals de oplader hoef je ook niet in te leveren.

In welke staat moet mijn telefoon zijn als ik hem inlever?

Je moet je telefoon goed werkend, zonder schade en inclusief accu inleveren.

Kleine gebruiksschade (kleine krasjes, schade aan de lak of belettering) is geen probleem.

Lever je een kapot toestel in dan betaal je € 30,- schadevergoeding. Natuurlijk moet je hetzelfde toestel inleveren als het toestel dat je via Hi, KPN of Telfort ToestelLease hebt gekozen.

Krijg ik een bewijs van het inleveren van mijn telefoon?

De verkoper geeft je, digitaal of op papier, een kopie van het inleverformulier. Als je je toestel bij een PostNL-punt inlevert, ben je zelf verantwoordelijk voor het ontvangen van een bewijs van inlevering. Je krijgt een sms’je wanneer we je telefoon hebben binnengekregen en afgehandeld. De providers streven ernaar dit binnen 2 weken na versturen af te ronden.

Wat doet Hi of Telfort met de ingeleverde toestellen?

Afhankelijk van de staat waarin het toestel zich bevindt, krijgen de ingeleverde toestellen een nieuwe bestemming. Voordat toestellen eventueel een 2e leven krijgen, schoont Hi en Telfort de telefoons voor de zekerheid nog een keer van alle persoonlijke gegevens.

Soms is er wel 4 weken wachttijd voor een nieuwe telefoon. Moet ik dan toch binnen 2 weken mijn oude telefoon inleveren?

Je contract wordt pas verlengd op het moment dat je nieuwe telefoon binnen is. Daarna heb je 2 weken de tijd om je oude telefoon in te leveren.

Wat als ik mijn telefoon wil overnemen?

Besluit je het toestel over te nemen, dan wordt het overnamebedrag via je factuur in rekening gebracht. Dit gebeurt 2 weken nadat je contract verlengd of beëindigd hebt. De verkoper vertelt je wat het overnamebedrag is. Je kunt het overnamebedrag ook terugvinden op de website van de providers: Hi ToestelLease of Telfort ToestelLease.

De verkoper in de winkel vraagt je handtekening als bevestiging dat je je telefoon wilt overnemen.

Als je via de Klantenservice of online deze keuze maakt, dan ontvang je hiervan een bevestiging per e-mail.

Wat gebeurt er bij het beëindigen van contract met het leasetoestel als ik naar een andere provider? 

Op het moment dat je overgaat naar een nieuwe provider, je contract is beëindigd en je nummer eventueel is overgezet naar de nieuwe provider, gaat de 2 weken inlevertermijn in. Ook dan mag je ervoor kiezen om je toestel niet in te leveren, maar over te nemen.

Wat als ik het toestel wil houden in plaats van inleveren?

Wil je het toestel aan het einde van je contract houden, dan kun je het toestel overnemen. De prijs die Hi, KPN of Telfort

Overnamebedrag toestel lease

 dan voor het toestel vragen, is de dan geldende tweedehandswaarde van het toestel. Hi, KPN of Telfort weet op dit moment nog niet wat de waarde van je toestel aan het einde van je contract zal zijn, omdat Hi, KPM of Telfort nog niet weet hoe de marktprijzen zich de komende jaren ontwikkelen.

Dit kun je vergelijken met het kopen en verkopen van een auto. Ook bij een auto is het moeilijk in te schatten wat de tweedehandswaarde over 2 jaar is. Om je een idee te geven, vind je hieronder een overzicht van een aantal toestellen die op dit moment 2 jaar oud zijn en de prijzen die Hi, KPN of Telfort op dit moment bij overname van het toestel in rekening zou brengen.

Toestel Overnamebedrag
iPhone 3GS 8 GB €  97,00
Blackberry 8520 € 62,00
Blackberry 9700 € 99,00
HTC Desire € 89,00
HTC Legend € 50,00
HTC Wildfire € 50,00
Nokia 6700 € 46,00
Nokia C5 € 30,00
Nokia E72 € 69,00
Nokia N8 € 114,00
Nokia N97mini € 38,00
Samsung S8500 wave € 64,00
Samsung jet € 40,00
Sony Experia X10 € 93,00
Sony X10 mini pro € 29,00