Home / Telecom Nieuws / 12 maart 2012 De Nederlandse mobiele markt heeft in 2012 opnieuw te maken met een omzetdaling

12 maart 2012 De Nederlandse mobiele markt heeft in 2012 opnieuw te maken met een omzetdaling

12 maart 2013

De Nederlandse mobiele markt is een toonaangevende en innovatieve markt die in 2012 goed was voor een omzet van 5,8 miljard Euro. Dit resultaat betekent dat deze markt voor het tweede achtereenvolgende jaar te maken heeft met een aanzienlijke daling van de omzet. Ten opzichte van 2011 werd er voor 4,5 procent minder aan mobiel apparatuur en mobiele diensten verkocht. In 2011 lag de omzet al 3,8 procent lager ten opzichte van 2010.

In het rapport Dutch Mobile Operators over het vierde kwartaal van 2012 blijkt dat de sterke daling voornamelijk te wijten is aan een dalende omzet uit spraakdiensten. Deze omzetdaling kon niet gecompenseerd worden door de omzetgroei uit de digitale diensten zoals mobiel internet, data en SMS. De overheidsfactoren (Reguleringsmaatregelen) zijn een belangrijke factor in de omzetdaling uit spraakdiensten. Zonder deze overheidsmaatregelen (Lagere tarieven) zou de omzet uit spraakdiensten “slechts” gedaald zijn met 2,0 procent.

Ten opzichte van het derde kwartaal van 2012 was op basis van kwartaalomzet ook geen positieve ontwikkelingen te constateren. In het vierde kwartaal van 2012 daalde de omzet met 2,3 procent tot een totaal van 1,4 miljard Euro. Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2011 was deze omzetdaling zelfs 6,8 procent.

Door de huidige economische omstandigheden, de aangescherpte wetgeving en de opkomst van datadiensten zoals WhatsApp, verwachten de marktanalisten voor 2013 opnieuw een omzetdaling van 2 tot 3 procent.

Van de drie grote providers (KPN, T-Mobile en Vodafone) presteert Vodafone, met een omzetdaling van 1,7 procent, nog het beste. De twee andere grote providers zagen hun omzet aanzienlijk meer dalen. T-Mobile had een omzetdaling van 4’6 procent en de KPN had een omzetdaling van 6,3 procent. Aan de andere kant steeg het aantal mobiele consumenten met 1 procent tot een totaal van 21,2 miljoen. De mobiele penetratie in Nederland is hiermee op 126,4 procent gekomen, De KPN heeft met 46,4 procent hierbij het grootste marktaandeel, gevolgd door Vodafone met 28,6 procent en T-Mobile met 25 procent.

Bron: Telecompaper, Adformatie, Webwereld en Opta

Over Gerard

Zie ook

Mobiel Gamen hoort er nu bij

Gamen via smartphone wordt steeds aantrekkelijker. Zeker de geavanceerde technologie en grotere schermen hebben bijgedragen …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *